همه چیز

مرجعی با مطالب گوناگون برای سرگرمی شما

همه چیز

مرجعی با مطالب گوناگون برای سرگرمی شما

طرز تهیه انواع مربا

طرز تهیه انواع مربا

تشخیص قوام آمدن مربا:

1 مقداری از مربا را برداشته تا کمی سرد شود و سپس مقداری از آن را در وسط 2 انگشت خود گرفته و انگشت ها را باز کنید و اگر به صورت کشدار و نخ کشیده شد قوام آمده است.

2 قطره ای از مربا را در داخل کمی اب سرد بیندازید و اگر به ته ظرف رفت و از هم باز نشد قوام آمده است.

  

علت شکرک زدن 

تند جوشیدن و بیش از حد جوشیدن است اگر مربا یا شربت شکرک زد.

1 باید کمی آب و کمی آبلیمو به آن اضافه کنید و بگذارید دوباره بجوشد.

2 شیشه را درون ظرف آب سرد گذاشته و روی اجاق قرار دهید تا آب بجوش بیاید و شکرک مربا ذوب شود و در نظر داشته باشید هرگز شیشه را درون آب جوش نگذارید چون باعث شکستن شیشه می شود. 


جلوگیری از کپک زدن مربا 

برای اینکه مربا کپک نزند در آخرین مرحله ی پخت 2 الی 1 قاشق غذا خوری آبلیمو به آن اضافه کنید و هیچ گاه مربا را داخل ظرف خیس نریزید زیرا باعث کپک زدن مربا می شود . و هیچ گاه مربا را داغ به ظرف دیگر منتقل نکنید.


خوش رنگ شدن مربا 

برای خوش رنگ شدن مربا می توانید به آن کمی زعفران اضافه کنید چون که زعفران رنگ و بوی و عطر خوبی به مربا می دهد. 


ترد شدن مربا 

برای ترد و شکننده شدن بعضی از مرباها می توانید از آب آهک استفاده کنید و مربا های نظیر هندوانه و کدو و خربزه و بالنگ و خیار.

باید 2 قاشق غذا خوری آهک را درون 2 لیتر آب حل کنید و سپس میوه و مربا را درون آن ریخته 24 ساعت بگذارید بماند و سپس میوه ها را در آورده و 24 ساعت درون آب شیرین بگذارید و بعد آن را کاملا بشویید و برای پخت مربا استفاده کنید.


خوشمزه شدن مربا 

برای معطر و خوشمزه شدن مربا از چاشنی های نظیر هل برای مربا ی سیب و به و چوب دارچین و وانیل و گلاب برای مربای آلبالو و گیلاس و زردآلو استفاده کنید. 


زمان پخت مربا 

زمانی مربای شما پخته است که روی آن کف باشد در این موقع می توانید زیر اجاق را خاموش کنید.


یک نکته در مورد مربای آلبالو 

درب ظرف مربای آلبالو را هیچ وقت در حال پخت نباید گذاشت زیرا مربا سر ریز می شود و تمام آب مربا از ظرف خارج می شود.


یک نکته در مورد مربای به 

درب ظرف مربای به را همیشه ببندید زیرا رنگ آن بهتر می شود. 


 

مربای آلوزرد 


مواد  لازم:


شکر 2 کیلو 


آلوزرد 2 کیلو 


آب 1 لیوان 


هل 150 گرم 


گلاب 1 فنجان 


طرز تهیه:


قدری آب جوش آورده و روی آلوزرد بریزید و تمام پوست هایش را جدا کنید به طوری که دم آن ها کنده نشود و قدری آهک را در آب سرد بریزید و به هم بزنید و ته نشین که شد آب زلالش را صاف نموده و روی زردآلو ریخته و به مدت 1 ساعت و به مدت 1 ساعت بماند و بعد آهک را دور ریخته و آب شیرین روی آلوها بریزید و دو یا سه آب بشویید به دقت که متلاشی نشود و بعد شکر را جوشانده و صاف نمایید و دو جوش که زردآلوها را در شکر ریخته و با حرارت ملایم و در باز بجوشد و شکر به خورد آلو ها رفته و بعد قدری هل و گلاب زده و یک جوش که زد بردارید و مجددا تکرار کنید و چون آلوزرد مواد ژلاتینی دارد شکر را که صاف کردید بلافاصله آلوزرد ها را میان شکر ریخته و نباید شکر قوام آید چون با آلوزرد هم می جوشد و ممکن است بعد شکرک ببندد.


 


مربای انجیر


مواد لازم:


 انجیر 3 کیلو


شکر دو نیم کیلو 


گلاب 1 فنجان 


آب 6 لیوان 


وانیل قدری 


هل و دارچین 15 گرم 


طرز تهیه:


انجیر های ریز بی دانه را گرفته و پوست آن را با کارد آهسته کنده که زخمی نشود. دم آن را بگیرید و مانند آلوزرد و در آب آهک گذارده به همان دستور عمل شده تا پخته گردد و کمی گلاب یا وانیل بدان بزنید و مربای انجیر با پوست را با پارچه تر کرده و روی پوست انجیر ها مالیده تا تمیز شود و بعد با چنگال تمیزی سه یا چهار نقطه ی انجیر را سوراخ کرده که در موقع پختن شکر به خرد انجیر ها برود و شکر که هنوز قوام نیامده انجیر ها را در آن بریزید که در ظرف رو باز با حرارت ملایم بپزد. 


 


مربای به 


مواد لازم:


به 1 کیلو 


وانیل قدری 


شکر 1 کیلو


طرز تهیه:


مربای به را به دو طریق می توان تهیه کرد 1 رنده ای 2 قالبی.


به را پوست کنده و رنده کنید و با قالب بزنید و به اشکال مختلف خرد کنید و در حین خرد کردن در آب سرد بریزید تا تغییر رنگ ندهد و مقداری آب را بجوشانید و به ها را از آب سرد در آورید و در آب جوش بریزید و بدون گذاشتن در ظرف بگذارید تا با حرارت ملایم بپزد. شکر را با کمی آب جداگانه بجوشانید و قوام آورید و به که پخته شد شکر قوام آمده ی رقیق را به آن اضافه کنید و بگذارید باز هم بپزد و کمی وانیل هم به آن بیفزایید و اگر مایل باشید که رنگ مربای شما قرمز رنگ شود در ظرف را بگذارید و دم کنید. 


 


مربای خیار


مواد لازم:


خیار ریز ترشی 2 کیلو 


تخم مرغ 2 عدد 


شکر 2 کیلو 


هل و گلاب مقداری 


طرز تهیه:


اگر می خواهید مربای شما ترد باشد خیار ها را بشویید و یک شبانه روز در آب آهک رقیق بگذارید و بعد از آب آهک بیرون بیاورید و یک روز در آب شیرین بگذارید و شکر را با دو سفیده ی تخم مرغ تمیز کنید و کف آن را بگیرید و خیار را در آن بریزید و بگذارید بپزد و قوام آید. 


نزدیک برداشتن هل گلاب را به آن اضافه کنید. 


 


مربای پوست پرتقال 


مواد لازم: 


پوست پرتقال  نیم کیلو 


شکر نیم کیلو 


طرز تهیه:


پوست پرتقال ها را یک شب در آب بخیسانید و صبح با یک شی خشن روی پوست ها مالش دهید تا اسانس آن از بین برود و بعد در آب ساده بشویید و به هر شکل که مایلید برش بزنید و آماده  که شد با کمی آب بیرون بیاورید و یک نصف روز در آب سرد بخیسانید و شکر را به طور جداگانه دقیق قوام آورید و روی پوست های پخته شده بریزید و باز هم بپزد و بعد از مدتی از روی حرارت بردارید و بعد از چند دقیقه دوباره روی حرارت قرار دهید تا کاملا پخته شود. 


 


مربای مخلوط 


مواد لازم:


نارنگی 3 عدد 


 پرتقال درشت  و شیرین  4 عدد 


مغز گردو 1 فنجان 


شکر 8 فنجان 


آب 8 فنجان 


طرز تهیه:


پوست زرد نارنگی و پرتقال را بگیرید و پوست سفید آن ها را هم بگیرید و هسته ها را خارج کنید و پرده های پرتقال و نارنگی و آب شکر را مخلوط کنید. 


بگذارید یک شب بماند و نارنگی و پرتقال را از پوست جدا کنید و خلال ها را یک شب در آب سرد خیس کنید و روز بعد در آب دیگری بریزید و بجوشانید تا تلخی از بین برود و خلال های آماده شده را در مخلوط مغز پرتقال و نارنگی و شکر و آب بریزید و به هم بزنید و همان طور داغ در شیشه بریزید و سر آن را محکم ببندید.


 


مربای پوست پسته 


مواد لازم:


پوست پسته 1 کیلو 


شکر یک و نیم کیلو 


بهار نارنج 1 سیر 


سفیده ی تخم مرغ 2 عدد


طرز تهیه:


پوست پسته را پاک کنید و بشویید و در آب بریزید و بجوشانید و کمی بعد از جوش آمدن، بردارید و آب آن را عوض کنید و دوباره بجوشانید و سه دفعه این کار را تکرار کنید تا تمامی آن از بین برود و شکر را با سفیده ی تخم مرغ مخلوط کنید و آن قدر آب بریزید که روی آن را بگیرد و روی آتش بگذارید و مرتب به هم بزنید که ته نگیرد و وقتی که جوش آمد کف آن را بگیرید و صاف کنید. 


پوست پسته را در آن بریزید و بهار نارنج را بجوشانید و چند دفعه آن را عوض کنید و در مربا بریزید و بگذارید قوام بیاید و اگر بخواهید رنگ آن قرمز شود دم کنید و در غیر این صورت در دیگ را باز کنید. 


 


مربای بالنگ 


مواد لازم:


بالنگ 2 کیلو 


شکر 2 کیلو 


سفیده ی تخم مرغ دو عدد 


جوهر لیمو و هل و گلاب مقداری 


 طرز تهیه:


چون بالنگ مزه ی تلخ دارد ابتدا باید تلخی آن را بگیرید و اگر خشک باشد 24 ساعت در آب جوش خیس کنید و بعد پوست سیاه روی آن را بگیرید و در آب بجوشانید و جوش که امد آب آن را عوض کنید و دوباره بجوشانید و بعد از آب آن بچشید و اگر باز هم تلخ بود این کار را تکرار کنید تا دیگر تلخی نداشته باشد و بعد در آبکش بریزید و صاف کنید و مقداری آب آهک رقیق درست کنید و بگذارید ته نشین شود و آب صافی آن را در ظرف دیگری بریزید و بالنگ را در آن بگذارید و 12 ساعت که ماند در آب شیرین بریزید و خوب آهک آن را بشویید و شکر را با سفیده ی  تخم مرغ پاک کنید و کف آن را بگیرید و کمی که جوشید بالنگ را بریزید و بگذارید بپزد و هل و گلاب و جوهر لیمو را اضافه کنید و قتی که مغز آن شیرین شد و قوام آمد بردارید.


 


مربای کدو 


مواد لازم:


کدوی سفید 2 کیلو


شکر 2 کیلو


سفیده ی تخم مرغ دو عدد 


هل و گلاب مقداری 


طرز تهیه:


کدو را پوس بکنید و چهار گوش ببرید و در یک آب اهک رقیق صاف شده بگذارید و یک روز بماند. آنگاه از آب آهک بیرون بیاورید و یک روز هم در آب خالص بگذارید بعد کدو را با کمی شکر بپزید و شکر را با سفیده ی تخم مرغ تمیز کنید و قوام بیاورید و کدو و هل و گلاب را به آن اضافه کنید و قدری که جوشید بردارید.


 


مربای سیب


مواد لازم:


سیب 1 کیلو 


شکر 2 کیلو 


خلال پسته و بادام 


سفیده ی تخم مرغ 2 عدد 


آب 5 لیوان 


سرکه 1 لیوان 


طرز تهیه:


شکر را در لگن لعابی ریخته و دو عدد سفیده ی تخم مرغ را در آن بریزید و با 5 لیوان آب روی شعله قرار دهید تا بجوشد و وقتی که کف آن را گرفتید شکر از پارچه ی نازکی رد کنید. سیب پوست کنده را در ابی که یک لیوان سرکه در آن ریخته اید بریزید که رنگ آن تیره نشود. سیب را به اشکال مختلفی که دوست دارید می توانید در آورید و سیب و شکر را با هم بگذارید بجوشد. وقتی که شکر نیمه قوام شد نصف استکان آب لیمو ترش خالص در آن بریزید. اگر بخواهید رنگ مربای سیب شما سفید باشد در ظرف را در موقع جوشیدن نگذارید ولی اما اگر خواستید رنگ آن طلایی خوش رنگ شود در آن را بگذارید چون سیب عطر مخصوصی دارد و دیگر احتیاج به وانیل ندارد. 


اگر بخواهید سیب درسته را مربا کنید باید سیب یک اندازه انتخاب کنید و مغز آن را در آورید و پوست آن را هم بگیرید و با کمی آب بگذارید چند جوش بزند و در شکر نیمه قوام بریزید و بگذارید بپزد و وقتی مربا حاضر شد بادام و پسته ی خلال شده را در آن بریزید. 


این مربا را می توانید به عنوان دسر میل کنید و اگر مایل باشید می توانید نصف استکان گلاب هم به آن اضافه کنید. 


 


مربای تمشک


مواد لازم:


تمشک 3 کیلو 


شکر 3 کیلو 


طرز تهیه:


تمشک را دانه گرفته و شسته و در سبد ریخته آبش برود و بعد آن را در شکر تمیز بریزید و یک ردیف شکر و یک ردیف تمشک بریزید و بعد روی حرارت ملایم به مدت 1 ساعت بگذارید که بجوشد ولی بچشید که اگر قدری شیره ی شکر به خورد آن رفته باشد بردارید. اغلب این مربا را مانند مارمالاد درست می کنند و بعد آن را صاف می کنند و تمام دانه های آن را بگیرید و در ظرف بریزید.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.